The strenght of your judgement is the only enemy you have

Vaak zien mensen yoga als een groepsuitstapje, om vrije tijd mee te vullen en om eens iets nieuws te proberen. Dat kan zo aanvoelen in het begin als je niet met yoga vertrouwd bent, maar dat is helemaal niet zo. Kundalini Yoga is een levenswijze waardoor je zelfbewustzijn groeit vanuit het verbinden van lichaam en geest via je ademhaling en andere tools die we aanleren. Dat is niet zomaar iets. Een yogales is niet hetzelfde als naar een hobbyclub gaan. Hierbij geef ik je enkele aanwijzingen om toe te passen wanneer je naar de les komt. Je zal jezelf op termijn dankbaar zijn.

Reservatie : Vanaf mei/juni werken we met de reservatie-applicatie Momoyoga, daar kan je zelf je lessen boeken, verschuiven, annuleren. Er hoeven dus geen reservatie en annulatiemails meer verstuurd te worden. Dit ontlast mij voor een groot deel en jij hoeft je ook niet te verantwoorden. Annuleren kan tot 24u voor de les, zoniet wordt de les aangerekend. Indien je een doktervoorschrift kan voorleggen gaat je betaling niet door. Dank voor het begrip.

Aankomst :

  • Wanneer je naar een yogales komt kan je je hierop al mentaal voorbereiden onderweg, je kan je al in stilte terugtrekken, in jouw bubbel, al je lange diepe ademhaling oefenen zodat je wanneer je op de mat plaatsneemt, reeds rustig bent.
  • Heb je tijdsgebrek, stress, of was er een wegomlegging, laat die achter aan de deur. Er heeft niemand boodschap aan jouw stress. Op de nieuwe locatie sluit de deur bij aanvang van de les, dus als de deur dicht is ben je te vroeg of te laat.
  • De deur gaat open 15 minuten voor de les. Indien je vroeger bent, kan je wachten in je wagen of een ademwandeling doen. Je plaats is zowiezo gereserveerd en als teacher heb ik ook wat voorbereiding.
  • Wil je vroeger komen om me iets te vragen of te vertellen, laat me dat weten, en dan plannen we dat in.
  • Wanneer je binnenkomt kan je iedereen groeten maar blijf dan in stilte, niet iedereen heeft behoefte aan praatjes, daar zijn andere gelegenheden voor dan een yogales. Als teacher ben ik dan ook reeds ingetuned en behoud dan mijn aandacht in voorbereiding van de les.
  • Hou de ruimte zoals ik die voorzien heb, ga niet ongevraagd kaarsen, bloemen of gordijnen verplaatsen, alles heeft zijn reden. Ik ben niet verantwoordelijk voor ongevallen, onderweg naar of tijdens de les.

De mat : De mat is tijdens de les een afdruk van je leven. Behandel daarom dan ook je mat met veel respect.

  • Wandel er niet over met je schoenen, die kunnen achtergelaten worden in de voorziene ruimte en slingeren best niet rond in de yogaruimte, er kan iemand over vallen of ze kunnen luchtjes verspreiden. Dat geldt ook voor jassen, handtassen, sleutels en gedempte telefoons, juwelen.
  • Tijdens de les ga je niet op de mat van een ander staan of zitten, tenzij je daar toestemming voor vraagt. In een oefeningen waar een partner voor nodig is, vraag je aan de ander of je op het matje mag komen en dank je mekaar voor de gemeenschappelijke oefening.
  • Na de les geef ik altijd aan hoe de mat kan opgeborgen worden.

Ander yogamateriaal : Blokjes, kussens, dekens, zijn beschikbaar. Als je zelf iets wil meebrengen kan dat uiteraard. Ik houd niets in bewaring.

Tijdens de les :

  • Ik raak jullie niet aan maar geef constant aanwijzingen om je oefening juist uit te voeren. Wanneer je een oefening niet kan uitvoeren dan visualiseer je de oefening, dat wordt steeds herhaald. Bij moeilijke oefeningen wordt er een alternatief uitgelegd. Wat perfect is voor mij is niet perfect voor jou, maar probeer steeds de uitlijning van je houding te optimaliseren. Dat is zeer belangrijk om je Kundalini-energie te laten stromen.
    Wanneer je tussendoor wil rusten kan dat altijd in easy pose, liggend of kindhouding, forceer jezelf niet.
  • Wanneer er iets naar bovenkomt, een niesbui, een hoestbui, een lachbui, een huilbui, laat komen wat komt, er wordt niemand veroordeeld, je bent hard aan het werk met jezelf dus doe zeker verder en voel je niet gegeneerd. Alles is goed.

Na de les :

  • Ik geef altijd duidelijk aan wanneer de les afgerond is, dan bedank ik jullie en wens ik jullie een goede thuiskomst.
  • Na de les kan je je beurtenkaart laten aftekenen, data vastzetten of financiële zaken regelen.
  • Wanneer je nog iets wil vragen of vertellen, dan ben ik er voor je. Als iemand je voor is, dan kan je op afstand wachten en de mensen niet onderbreken. Iedereen is even belangrijk.
    Ook na de les heeft niemand behoefte aan negativiteit. Dan staat ons hartchakra helemaal open en kan het uiten van frustraties extra hard aankomen. Dus wanneer er je iets niet gaat en je er wil over spreken, laat mij dat weten, en dan plannen we dat in.
  • Doe je schoenen pas terug aan voor je definitief weggaat en ga niet op de mat van de teacher zitten of over andere matjes heenlopen.
  • Sommige mensen vertrekken graag in stilte en blijven in hun bubbel, om na te genieten of verder te ervaren, respecteer dit en laat die mensen in stilte.

Vrienden : Ik ben zeer trots op mijn talrijke vrienden en collega's die ook yoga komen volgen, het doet me deugd om jullie te zien groeien en bloeien, maar als teacher ben ik niet jullie bestie die naar jullie verhalen, problemen en verzuchtingen kan luisteren op dat moment. We hebben voldoende andere gelegenheden om samen te zitten en we zijn ook steeds digitaal in contact om afspraken vast te leggen.
Na het lesgeven ligt mijn ziel helemaal bloot en ben ik niet mijn pragmatische Zelf om iets te delen over onze dagdagelijkse gespreksonderwerpen, die storen me, dankjewel om dat te begrijpen en te respecteren. Er is zelden iets zo dringend dat het niet kan wachten tot een uur na de les.
Jullie vriendschap betekent daarom niet minder maar mijn teachings betekenen evenveel, ook voor de andere mensen die ik nu leer kennen en die na de les net de gelegenheid grijpen om iets met me te delen, wat me ook zeer boeit.

Drank : 

  • Omdat plastiek flessen zeer ongezond zijn voor de hormonen voorzie ik geen water meer tijdens de les. Iedereen is vrij om zijn eigen water mee te brengen.
  • Een kop (Yogi-) thee achteraf om na te genieten van je les is aangewezen.
  • Alcohol drinken na een yogales is niet aangewezen. Water wel, dan spoel je weg wat je losliet en ga je stijfheid tegen.

Kledij : Draag comfortabele en nette kledij waarin je je goed voelt. Het is mij om het even wat je draagt, de yogaruimte is geen catwalk. Ik kijk niet naar jouw combinaties, maar naar jouw Licht. Het is dan ook nutteloos om mij te vragen wat je zou kunnen aandoen om te komen of om te vragen of je de juiste keuze hebt gemaakt. Het gaat erom dat je kan bewegen en stralen.

Gezondheid : Is er iets waar ik moet mee rekening houden, dan kan je me dat in alle discretie vertellen zodat we tijdens de les niet voor verrassingen komen te staan.

In de yoga zijn er vier C's die we niet toepassen

  • NO COMPETITION - we gaan niet in competitie met elkaar, we zijn er om aan onszelf te werken, onze grenzen te verleggen en tegelijkertijd ook te bewaken.
  • NO COMPAIR - vergelijk jezelf niet met een ander tijdens de oefeningen, iedereen heeft zijn eigen pad, het heeft geen nut om na te gaan of je buur de oefening langer of beter kan dan jij. Meestal zijn je ogen gesloten om je energie te bewaren of gefixeerd op 1 punt.
  • NO COMPLAIN - je komt uit eigen beweging naar de les, klagen helpt niet maar vestigt enkel de aandacht op het probleem. Probeer het op te lossen.
  • NO CRITIC - als er je iets niet gaat, laat het mij weten. Geef ook geen kritiek op jezelf of op een ander, iedereen doet zijn best en die negatieve vibraties zorgen voor negatieve gedachten en dan lukt het zowiezo niet. Geloof in jezelf.

Voelen : tijdens de les kan vanalles opkomen, ook na een les kan je nog veranderingen ervaren, je bent tenslotte bezig met je ontwikkeling. Je kan hoofdpijn hebben of misselijk zijn. Een sjaal rond je hoofd kan hoofdpijn voorkomen en houdt je energie binnen.
Maar vaak schrijven mensen ook allerlei gevoelens, gewaarwordingen ..... toe aan hun laatste yogales, dat kan, maar dat kan evengoed niet daardoor zijn. Ga daar niet onnodig diep op in maar zorg goed voor jezelf met respect voor de teaching. Kundalini yoga werkt zeer snel en is zeer krachtig, maar is geen geneeskunde. Als je ziek bent dan dien je een dokter te raadplegen.

Dankbaarheid

Als teacher hebben wij heel veel richtlijnen waar we ons aanhouden, mag ik dan ook vragen dat jullie je aan deze richtlijnen houden. Ik leer als teacher minstens evenveel van de leerlingen, jullie zijn ook mijn teacher. Dus daarom ben ik jullie ook zeer dankbaar. Sat Nam.